Måndag 12 december

Efter en dags julklappsshoppning med ganska så dåligt resultat så är jag nu hemma. Har hunnit jobba lite och förbereda inför imorgon också. På vägen in till stan så passade jag på att intervju min vän Tess, eller rättare sagt Therese Boman.

Therese är 20 år gammal och rider och tävlar för Billdals Ridklubb. Hon har varit på klubben ända sedan hon var liten och hennes mamma, Carina Olofsson, har bla varit ridskolechef här på Billdal, men arbetar idag som tävlingsansvarig och ridlärare. Det var Carina som var tävlingsledare för våra Elittävlingar förra helgen - vilket hon gjorde med bravur!

Tess, i alla fall, rider upp till 145 på sin egna häst Step Up S som hon haft sedan hon var fyra år. Under tävlingarna på Billdal förra helgen red T kvalet inför YR Cup i Scandinavium 2012. Hon var felfri i första rundan och efter målgången höll läktaren på att braka samman och taket var nära att lyfta. Vilken prestation på hemmaplan!

- Tess, hur kändes det att rida in för fullsatta läktare på hemmaplan? Var du inte nervös?
- Först när jag red in på banan, var jag jättenervös. Men jag fick startsignal så släppte allt - jag hade bara fokus på vad jag skulle göra och varken hörde eller såg något annat.

Tävlar på hemmaplan!
Hela läktaren red med Tess på hemmaplan under elittävlingarna vi anordnade första helgen i december! Och så bra det gick!

- Hur laddar du upp inför en tävling? Har du något speciellt som du brukar göra innan start?
- Ja, 25-30 starter innan sitter jag på läktaren och ser ett par rundor, samtidigt som jag brukar få hjälp av någon att ta ut hästen. Därefter måste jag gå på toa. På vägen och i stallet så lyssnar jag på Snooks gamla låt "Såpbubbler", den får mig att tänka på något helt annat som inte har med prestationen att göra. Ca 20 starter innan sitter jag upp på hästen och först rider jag bara runt och hittar känslan. Närmre och närmre min start ökar mitt fokus. Här är det viktigt att de omkring mig, så som min mamma och min tränare vet hur jag vill ha det och hur jag behöver ladda upp. Det är viktigt för att det inte skall ske något onödigt missförstånd. Sedan är siktet helt inställt på tävling!

- Vad är det bästa med att tävla?
- Gemenskapen! Att träffa alla kompisar ute på tävlingarna. Sen är det också inne på tävlingsbanan som jag känner att jag och hästen verkligen är ett - att vi gör det här tillsammans. Steppan och jag ställer ofta upp för varandra.

- Finns det något du skulle säga är det värsta med att tävla?
- Det är klart, då man står med lera upp till knäna och det regnar på tvären kan det ibland ta emot, säger T och skrattar. Men det är ofta då jag känner att de bra stunderna blir extra värda - då allt slit ger så mycket mer tillbaka.  Fundera på vad som är viktigt och hur det kan bli bättre istället. Lägg inte energi på att klaga!

- Är det viktigt med mål för dig i ditt tävlande?
- Ja, jag sätter både lång- och kortsiktiga mål för att ha något att sträva emot, det är viktigt för mig. I år var mitt mål att ta mig tillbaka till min högsta nivå igen efter skadan jag fick efter att ha kraschat svårt på en tävling förra vintern. Och det målet har jag uppnått!

- Har du något råd till andra unga ryttare i Ridsportsverige?
- Sluta aldrig kämpa! Lär dig att ta motgångarna, de dyker ändå alltid upp... Och kom ihåg att det finns värre saker i livet än ett nedslag...


Tack Tess för intervjun!

Tess och Steppan pryder numer även Scandinavium inför Gothernburg Horse Show!
Tess och Steppan pryder numer även Scandinavium inför Gothenburg Horse Show! Vi ses väl där?



Malin.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0