Ridning och sabeltandade tigrar!

Två dagar i veckan drar jag på mig ridbyxorna och åker ut till stallet för att rida. Hästen jag rider heter Landhof MB och ägs till hälften av SvRF’s ordförande Anders Mellberg.

Hoffa , som han kallas, står på Söderby Gård i Vallentuna. Just idag rådde det full aktivitet där, i stora ridhuset var det hoppträning för EG Haking och i lilla ridhuset red alla som inte var med och hoppade... Jag och en annan tjej bestämde oss helt enkelt för att trotsa vädrets makter och rida ut. Jag kände mig lite som Mulles matte Molly när jag skulle försöka motivera Hoffa att lämna sitt hö i boxen för att ge sig ut i kolmörker, snålblåst och regn. Men ut kom vi, utrustade med pannlampa och fullt påklädda! Hoffa är fantastiskt snäll och går dit man ber honom. Men precis som i serien om Mulle så finns det en sabeltandad tiger som håller till i trakterna. När vi skrittat förbi hagarna tog det tvärstopp, jag började ana att den sabeltandade tigern hade ett finger med i spelet. Efter att Hoffa stått och tittat ut i mörkret en stund, på vad jag tyckte såg ut som en vedhög, så var tigern plötsligt borta och vi kunde skritta förbi vedhögen. Skönt!

Skämt och sido, men Hoffa är så tydlig med hur hästar faktiskt reagerar. Om man skrittar längst med vägen och det kommer en stor lastbil så bryr han sig inte det minsta, men så fort det är en förändring i omgivningen så reagerar han direkt. Helt ologiskt om du frågar mig, men antagligen livsavgörande om du frågar en häst!

Hoffa var i alla fall jättenöjd när vi kom tillbaka hem och han kunde fortsätta tugga i sig sitt hö!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0