Malin Morén - En tvåbent förebild

Tidigare i veckan berättade jag om Pablo, en häst som betytt otroligt mycket för mig. Efter 20 år i ridsporten så har en hel del hästar passerat. Men det är ju inte bara hästar man lär känna i stallet och som engagerad i ridsporten. Under åren har jag också lärt känna hundratals

fantastiska människor som alla har gjort intryck på mig och format mig.

Den här helgen har jag och resten av CUS varit i Göteborg hos Malin Morén på utbildning. Malin driver Lorensbergs Organisationskonsulter, är hästtjej och dessutom gammal CUS:are. Jag lärde känna Malin för fyra år sedan under en utbildning. Malin tillhör helt klart en av dem som gjort ett stort intryck på mig. Hennes kunskap, inspiration och förmåga att lära ut har utvecklat mig mycket.

 

 

Jag passade på att ställa några frågor till Malin:

 

 

Du var med i den första CUS-styrelsen som bildades vid sammanslagningen 1993, hur hamnade du där?

- Jag började som aktiv på föreningen, först i US. Det ledde till ett engagemang i DUS och även i SPF (Svenska Ponnyryttarförbundet). Frågan om att ingå i CUS fick jag efter att jag hållit ett föredrag på stämman på Svenska mässan. När man sedan letade efter personer att ingå i CUS så ville man ha olika kompetenser och då blev jag den som fick stå för kompetensen från SPF.  

Under din tid i CUS så hamnade du på löpsedeln på en stegrande häst, hur blev det så?
-
Det var Aftonbladet som ville ha en bra bild på löpsedeln. De skulle skriva om Projekt X som var ett projekt som satte fokus på den ojämna bidragsfördelningen i kill- och tjejidrotter. Vi ville göra någonting åt snedfördelningen och bland annat engagerade vi ungdomssektionerna i landet. De fick i uppdrag att uppsöka politiker, media och att förbereda demonstrationer. Allt för att sprida vårt budskap. Tyvärr har valpen Holly tuggat i sig löpsedeln.


Vad gör du nu för tiden?
- Jag är entreprenör och driver Lorensbergs Organisationskonsulter. Jag startade det efter att ha varit ideell i ridsporten. Vi har nu 35 medarbetare och finns i 7 länder runt hela världen.  Hästarna finns fortfarande kvar i mitt liv, i vinter åker jag till Argentina för att rida och träna polo. Här hemma blir det också lite poloträning och en del uteritter!


Vad har du med dig från tiden i CUS?

- Framför allt har jag med mig tre saker:

· Att man kan använda de drivkrafter man har som ideell för att göra det man vill jobba med, till exempel starta det företag man vill.

· Att det går att påverka om man tar initiativ och har engagemang!

· Ridsporten tar unga på allvar, det ger bekräftelse och skapar både självförtroende och självkänsla!

 

Har du något medskick till oss?

- Fundera på vad ni lär er i det ideella arbetet och reflektera över det! Koppla samman det med yrkeslivet! Ja, det gäller ju alla unga aktiva ridsportare!

- Fortsätt att ge varandra positiv förstärkning, det har CUS alltid varit bra på.

/Jennie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0