Att vara betydelsefull

Jag är ungdomsledare, organisationsledare och fritidsledare för att jag vill skapa en skillnad för någon eller några. Jag vill vara en betydelsefull någon för en annan människa. Det är min drivkraft. Vad handlar din drivkraft om i ditt engagemang?

 

Min grundtanke om ledarskap är att ett jag möter ett du. Jag ser och bekräftar dig. Jag ger förslag på färdriktningar och jag skapar tillsammans med dig förutsättningar för utveckling.

 

Oavsett om du vill eller inte kommer du vara en förebild för barn och ungdomar om du väljer att vara ledare. Det är de som väljer dig som förebild. Det jag tycker att man bör tänka på som ledare/förebild är att du alltid är sedd, det är alltid någon som ser dig. Här finns det en problematik. Säg att du är ungdomsledare för en knattegrupp på ridskolan. En dag kommer en av dina elever från knattegruppen fram till dig när du står med dina kompisar i stallet.


Hur tror du att det barnet ser på dig? Är du hans/hennes ledare oavsett tidpunkt och plats? När är du ledare och när är du det inte? Det här är svåra frågor, men jag tror det är nyttigt att tänka på dem ibland.

 

Alla ungdomsledare på landets ridklubbar/ridskolor är mina vardagshjältar! Ni ser de som aldrig blivit sedda, ni skapa en känsla av värdefullhet hos dem som känner sig värdelösa och tillsammans skapar ni en meningsfull fritid för tusentals barn och ungdomar.

 

I mitt sista inlägg för veckan kommer jag att tala om stallflickors behov av vuxna i stallet.

 

Hälsningar

Pernilla


Kommentarer
Postat av: Emy

Du är så klok! Kan du inte ge några exempel på hur du gör när du ser och bekräftar? Jag förstår ju i teorin, men det känns som om det antagligen är något mer komplicerat i praktiken? Som alltid är jag tokimpad av dig!

2011-09-21 @ 12:32:41
URL: http://brokenvow.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Sv: Självklart kan du få några exempel på hur jag ser och bekräftar andra människor. För mig är det viktigt att kunna bekräfta människor genom namn, t.ex. Hej Emy, istället för bara ett hej. Att jag har lärt mig och kommit ihåg ditt namn signalerar att du är värdefull i mina ögon.



När jag är ute och möter grupper försöker jag alltid lära mig så många namn som möjligt. Jag får ofta frågan hur jag gör och det finns massor knep för att komma ihåg namn, men den främsta faktorn till att jag lär mig namn snabbt är för att jag tycker att det är viktigt att göra det.



En annan metod jag använder mig av är ett så kallat aktivt lyssnande. När jag samtalar med en annan människa ska hon/han vara mitt första handsval. Att sitta med mobilen eller göra någonting annat medan du lyssnar signalerar att det du gör är viktigare än att lyssna på vad den andra människan säger.

2011-09-21 @ 16:07:09
URL: http://www.pernillabjorklund.se
Postat av: rebecca

jättebra inlägg :)tycker om ditt svar till Emy.. det ska jag tänka på när jag blir lärare :) för lärare är ju också en ledare.

2011-09-21 @ 16:17:42
URL: http://notcute.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0