US-konferens Göteborg

Just nu befinner jag mig i mitt stugrum på Åkulla strax utanför Varberg. Ja, har ni någonsin varit på ett gigantiskt varuhus och kommit ut med en knökad gul plastkasse så hittar ni nästan hit! En jättemysig anläggning precis intill en mysig sjö. Där det är alldeles för kallt att bada, Jennie...! :-)

Kajsa som är med på konferensen är vice ordförande i Billdals US och när jag frågade Kajsa om dagen så sa hon såhär:

- Varför åker man på DUS-konferens?
  - För att lära sig mer om hur en styrelse fungerar och är uppbyggd. Och framförallt för att utveckla sin egen US hemma på klubben! Man får bra tips och idéer ifrån de andra deltagarna om hur de gör hemma på sina klubbar. Det är inspirerande och man tar med sig det till det fortsatta US-arbetet hemma, man inser också vad som är bra och vad som kan bli ännu bättre i det man gör hemma! Man blir verkligen peppad att fortsätta det ideella arbetet!

- Varför tror du att inte ännu fler är här?
  - De kanske inte vet vad som händer på en DUS-konferens och hur mycket inspiration man verkligen får! Det är bra att få nya ideér så att man inte fastnar i samma mönster för länge. Ett vinnande koncept kan alltid utvecklas!

- Så vad vill du säga till dem som inte är här?
  - Jag tycker att man skall se till att i alla fall de nyinvalda i styrelsen skall åka för att få ökad förståelse för hur arbetet fungerar; vad man kan göra och hur man kan påverka. Ta chansen - ÅK!

- Om vi unga själva hade styrt förbundet hur hade det då sett ut?
  - Jag tror att man hade sett vissa frågor med "nya" ögon - vågar tänka nytt och är inte rädda för förändringar.
Men jag tror absolut att vuxna behövs - för erfarenheten och rutinen - så att vi inte svävar ut för mycket... Vuxenstödet behövs för att kunna/våga ta tag i vissa saker.


Kajsa Andersson, 18 år, Ung och aktiv inom ridsporten!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0