Fråga Karin

Tack för alla kommentarer, mail och hejarop på bland annat Facebook, de senaste dagarna. Det värmer och gör verkligen mig glad! Tack!

Uppdatering: just nu befinner jag mig på åländsk mark. Och nej, jag åker inte finlandsfärja, så ni kan sluta gissa på det. Jag är istället, med anledning av mitt jobb, på nordisk idrottsmöte där representanter från den svenska, danska, norska, finska, åländska, isländska, färöiska och grönländska idrotten samlas för att diskutera viktiga gemensamma (eller felles som den norska delegationen envisas med att säga) frågor för idrotten. Själva mötet hålls i den åländska skärgården, på en ö som heter Silverskär och miljön här är fantastisk med natur, djur och vatten i symbios.

Vi har under två dagar pratat om den nordiska idrottsmodellen som (nästan) är unik i världen genom sin uppbyggnad med föreningar som är demokratiska och öppna för alla, vi har diskuterat hur vi värnar det ideella arbetet och vi har skissat på de utmaningar som vi ser framför oss att idrotten står för. Det är spännande, lärorikt och väldigt kul. 

Jag måste också, såhär i förbifarten, påpeka att Sverige har fem representanter på plats och fyra av dessa är kvinnor. Om man jämför med resten av länderna så har de tillsammans fyra kvinnor och sedan kan ni själva räkna ut att majoriteten då är män eftersom vi ungefär är 40 deltagare totalt. Medelåldern är också ganska hög, jag är yngst och sedan kommer den norska internationella rådgivaren (31 år) och hans danska kollega (36 år). Deltagarna här är otroligt kompetenta och bra på alla sätt och vis men ibland kan man ändå ställa sig frågan varför inte idrotten, som överlägset är den största barn- och ungdomsrörelsen, styrs av unga.

I alla fall: Karin Mattsson Weijber, ordförande för Riksidrottsförbundet, är såklart med här på Silverskär och jag tänkte intervjua henne till bloggen imorgon. Så, vad vill ni fråga Karin om? Kommentera!
/Helena



Den här vyn vaknade jag till imorse, inte helt fel. Och till Jennie: vattnet var ungefär 17 grader. Till er andra: jag badade inte.

Kommentarer
Postat av: Jennie

17 grader, fantastiskt! Hade jag varit där så vet du vad jag hade gjort så fort tillfälle gavs!



Så, nu till mina Karin-frågor!



1. Som den sanna norrlänning hon är, vilken är den lägsta godtagbara badtemperaturen?



2. Påverkansminne från ridsporten?

2011-09-04 @ 11:16:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0