Uppdrag Gästbloggare

Under den kommande veckan har jag fått i uppdrag att vara gästbloggare i ”Ung i Ridsporten” bloggen. Det känns som en stor ära att få chansen och berätta om min vardag som ung i ridsporten som jag just är och är brinnande i.


Terrängträning Strömsholm


Men vem är jag då?? Jo mitt namn är Oscar Eriksson. Jag är snart 17 år och bor tillsammans med min familj på en gård utanför Eskilstuna. På gården finns idag sju hästar, varav jag har två tävlingshästar. Min bästa häst heter Liandor Heart Breaker även kallad Lenni, vi ingår i det svenska juniorlandslaget. Lenni är en 14 årig valack efter Cairo- Alibi som jag tävlat till och med internationell 1* klass men även startat 2* klass under Strömsholmstävlingarna 2011. Planerna är att etablera mig mera i 2* klass under 2012.  Vi har även tävlat Msv B dressyr och 1,30 hoppning. Under de internationella tävlingarna i norska Starum tog vi ett EM kval. Jag har ridit tre SM i fälttävlan, samt har ett DM guld och ett silver för Juniorer i dressyr. Min andra häst heter Bijou Balou och är en 7 årig valack efter Balou du Rouet- Grunstein. Han är inköpt som ett projekt inför framtiden, men har ändå tävlat 1,10 hoppning, Msv C dressyr och Lätt klass fälttävlan.


Strösmsholmtävlingen 2011

När jag inte är i stallet, som jag tillbringar många timmar om dagen i, så går jag andra året på Naturvetenskapsprogrammet på Mikael Elias Teoretiska Gymnasium i Eskilstuna. Jag sitter även med i DUS Södermanland och i tävlingskommittén i min hemmaklubb som är Eskilstunaortens RF. Som ni säker förstår så har jag inte så mycket tid över till annat eftersom både hästarna och skolan tar väldigt mycket tid.

Under den kommande veckan är det ett fullspäckat schema. Mina föräldrar ska åka till Turkiet och det ger lite extra arbete hemma. Men det ska inte hindra mig för att ha full fart på träningar och tävlingar. På onsdag kommer Mattias Jansson upp från Skåne för att ha dressyrträningar. På torsdag drar hoppträningarna för Louise Haaga igång igen efter sommaruppehållet samt för att hon fick barn tidigare i somras. Till helgen har vi reg/nat hopptävlingar på hemmaklubben vilket innebär mycket arbete. På fredag skall det byggas bana och sen blir det mycket arbete under tävlingarna. Någonstans där i mellan skall jag hinna med att fixa mina hästar inför helgens tävlingar. Jag skall endast tävla på våra hemma tävlingar på lördag då jag på söndag skall till Botkyrka för att tävla fälttävlan.


Framridningen till dressyren i Starum

I måndags hade vi DUS möte för första gången efter ett litet sommar uppehåll. Vi diskuterade höstens aktiviteter, vi fick i läxa att fundera över vad vi vill göra inom DUS både inom ett år och inom ett fem års perspektiv. Vi bestämde ett datum för en US-dag och planeringen inför dagen har börjat. Allt för att det ska kunna bli så lyckat som möjligt.

Jag hoppas det kommer att vara intressant läsning och att det kommer bli bättre under veckan.

//// Oscar


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0