Vad är det bästa med US?

Hej!

 

Jag ska strax gå ner till Växjö-station för att möte Josefine, som både sitter med i klubbens ungdomssektion och i Smålands DUS:et. Vi ska tillsammans åka till Borlänge för att gå ledarfokusutbildningen, På Barns Vis. Så länge tänkte jag bjuda på en intervju med min lillasyster Alexandra. Hon ska berätta om hur yngre i stallet ser på ungdomsverksamheten inom ridsporten.

 

 

Namn: Alexandra Almqvist

Ålder: 12 år

Klubb: Theleborgs Ryttarsällskap i Växjö.

Hästintresse: Rider ca 3 gånger i veckan på ridskolan, både hoppning och dressyr. Är trainee en dag i veckan, det betyder att man har kvällstjänst och tar hand om ridskolans hästar. Är engagerad i MiniTUSS.

 

 

Tycker du det är viktigt att klubben har en ungdomssektion (US)?

Ja, för annars hade vi inte haft små-tävlingar där man kan känna på hur det är att tävla de första gångerna. Man kanske inte vågar vara med på en klubbtävling direkt, då är det bra att ungdomssektionen anordnar mindre tävlingar så man får lära sig hur det går till. Det är också bra att ungdomssektionen hjälper till att köpa in hästar till klubben.

 

Vad är det bästa med US?

Det bästa tycker jag är att ungdomssektionen på vår klubb har startat MiniTUSS. I MiniTUSS sitter yngre ungdomar, där de förbereds för arbetet i den stora ungdomssektionen. MiniTUSS har möte minst en gång per termin där de turas om att vara ordförande och sekreterare, de hjälper också till på olika aktiviteter som ungdomssektionen ordnar. Jag tycker att MiniTUSS är superbra eftersom jag får chansen att sitta i en sektionsstyrelse även fast jag är liten.

 

 

Hur tror du att stallmiljön skulle vara om US inte fanns?

Jag tror kanske inte att stämningen hade varit lika bra, eftersom US jobbar just för en god stämning i stallet. I vår förening hade vi t.ex. tidigare lite dålig stämning bland barnen. Då ordnade US så att Friends kom till klubben och hade en föreläsning om mobbning och vi fick testa på olika samarbetsövningar. Därefter blev stämningen i stallet mycket bättre, det känns verkligen som att US bryr sig.

 

 

Känns det som man är en del av US, när man inte sitter i styrelsen?

MiniTUSS gör så att man känner sig mer delaktig. Men jag tror att det är många som inte vet att alla upp till 26 år är medlemmar i US.

 

 

Hur kan man jobba för att få alla att känna sig delaktiga?

Man kanske kan ha stora medlemsmöten oftare, där ungdomssektionen berättar vad som är gjort hittills och vad som kommer hända framöver. Medlemmarna kan bli delaktiga genom att vara rösträknare, justerare, sekreterare osv. Jag tror också att det är viktigt att hela tiden upplysa barnen om att alla upp till 26 år är medlemmar i US och att US kan ta med sig önskemål och påverka i föreningens styrelse.

 

 

Skulle du vilja sitta i US-styrelsen framöver?

Jag vill jättegärna sitta med i US-styrelsen i framtiden, helst nu på en gång för det verkar så kul. Men så länge får jag jobba på i MiniTUSS och visa vad jag går för!

 

 

 

Tack så mycket för dina svar Alexandra!

 

 

// Madde

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0