Stödjande miljöer

De första åren i mitt ridskoleliv handlade mitt engagemag i ridsporten endast om att rida lektion en gång i veckan. Ganska snabbt utvecklades det. Jag blev hästskötare, avancerade till teoriinstruktör och invald i ungdomssektionen. Genom det ideella arbetet lärde jag mig ledarskap genom att skola in yngre tjejer i stallets rutiner, jag lärde mig ansvarstagande genom att cykla till stallet i regn klockan sju på morgonen, jag lärde mig empati genom att lära mig att förstå hästens signaler och andra människors förutsättningar och behov, jag lärde mig att medla mellan människor och jag lärde mig styrelsearbetets olika sidor.

Jag vet att jag inte är unik i det avseendet. Det finns tusentals tjejer och killar i föreningar runt i landet som kan vittna om detsamma. Ridsporten är fantastisk när det gäller ungdomsdelaktighet och ungdomsinflytandet men vi kan bli bättre och måste jobba vidare med vissa frågor. Vi behöver jobba med både att rekrytera fler unga organisationsledare och behålla dem längre. Och varför måste vi det? Jo, att engagera unga är både en överlevnadsfråga och en utvecklingsfråga. En utvecklingsfråga eftersom ridsporten behöver fler unga i styrelserummen som vet hur det är att vara ung i verksamheten idag. Jag brukar säga att unga är proffs på att vara unga idag. Det är också en överlevnadsfråga eftersom ridsporten måste engagera unga för att överleva, eller i alla fall för att ha ett större urval att välja ifrån när det gäller val till olika styrelser.

För att rekrytera nya unga kan det vara så enkelt som att ställa frågan. Undersökningar visar nämligen att långt fler unga än som är ledare vill bli ledare, men de får aldrig frågan. Och får de frågan en gång och tackar nej, får de aldrig frågan igen.

Den viktigaste anledningen till att unga fortsätter att engagera sig är stödet från föreningen. Stödet behöver nödvändigtvis inte vara att få något gratis utan handlar lika mycket om en bra miljö runt omkring ungdomarna, till exempel bra arbetsmetoder och arbetsformer. Idag väljs många unga på förtroendeposter på ett, två eller fyra år. Fyra år för en ung människa idag är en evighet.  På fyra år hinner man flytta mer än en gång, man hinner plugga klart en halv utbildning och man hinner resa jorden runt. Eller ta arbetsformerna som exempel. Det är svårt för en ung människa att sitta på ett styrelsemöte till halv två på natten när skolan början klockan åtta dagen efter eller att ta sig sju mil till ett möte. Det går att hitta andra former.

När det väl sitter en ung människa i en styrelse är det lätt att den personen endast får tycka till eller ansvara för ungdomsfrågorna. Det är klart att till exempel ungdomsledamoten som sitter på mandat från till exempel ungdomssektionen ska ansvara för barn- och ungdomsverksamheten. Men inte endast. Ungdomsledamoten ska ge ett perspektiv på hela verksamheten.

För min del handlar ovanstående förändringar och den stödjande miljön om att ridsporten måste anpassa sig till samhällsutvecklingen i stort och det skulle inte bara unga tjäna på. Jag förstår att det inte är helt lätt, men om det gick att ändra, hur skulle ridsporten kunna se ut då? /Helena

Kommentarer
Postat av: Anna Lundberg

Ridsporten har så otroligt mycket som är bra men allt som är bra kan bli bättre Jag tror på att ungdomar får vara med och ses som en resurs. De ska ses och tas på allvar och få vara med och påverka. Mandattider är mer en tid på ett papper än ett kontrakt man måste hålla till varje pris. Ungdomar flyttar och kommer tillbaka så är det. Man kan avgå när som helst och behöver inte ange några skäl. Det viktiga är miljön där de verkar - är den positiv, utvecklande och intressant så kommer man tillbaka och peppar fler att vara med. Mötesformerna måste utvecklas! Vem vill sitta på långa tråkiga möten - varken vuxna eller unga. Vi måste våga släppa in unga och låta dem ta plats! Satsa på utbildning och stötta på alla tänkbara sätt. Unga är framtiden och vi ska ha framtiden i fokus! Fortsätt ert/ditt arbete du är en förebild!

2012-04-20 @ 19:38:41
URL: http://www.liberalaanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0