En långvarig okunskap?

Hej alla!

Hoppas ni haft en trevlig helg! Här i Stockholm har det kommit snö, jättekul tycker jag som älskar detta vita puder.Min lediga söndag ägnade jag åt att studera rysk konst på ett stort konstmuseeum. Kanske inte så exalterade men det gav mig en tankeställare som jag tänkte dela med mig av.

En av de stora tavlorna som fanns med i utställningen föreställde Gustav Vasa rida in i Stockholm en försommardag i början av 1500-talet. Min hobbykonstnär till farfar brukade alltid påpeka att hästen som Herr Gurra sitter på faktiskt går passgång. Efter en snabb titt inser jag att detta faktiskt stämmer.




Detta gav mig en tankeställare. 
Efter Rolf-Görans Jerringprisvinst i måndags har okunskaperna kring ridsporten duggat tätt i sociala medier och detta är allltså ingenting nytt, till och med på 1500-talet gjordes det fel.

Kanske är det inte enbart Lasse Anrell som behöver en ridlektion för att förstå ridsportens storhet, kanske är det hela mediasverige? 
 
/ Klara

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0