Mats Trondman

I torsdags hade jag förmånen att få lyssna på Mats Trondman genom en föreläsning som Riksidrottsförbundet arrangerade i samarbete med SISU Idrottsutbildarna Stockholm. Mats Trondman är professor i kultursociologi vid Linnéuniversitetet och är rikskänd för sin forskning kring barn och ungas livsvillkor. På plats träffade jag också AC (Svenska Ridsportförbundets utbildnings- och ungdomschef), Eva (förbundets ungdomsansvariga), Gissan (jobbar med Idrottslyftet) och Sandra (nyanställd på förbundet med Idrottslyftet som arbetsområde). Kul!

Mats Trondman pratade bland annat om att unga i idrotten generellt är nöjda med att ha lite inflytande över sin idrott men att de unga som har något att säga till om i idrotten gärna vill ha mer att säga till om. Jag funderade mycket på det när jag gick hem den kvällen. Kan det vara så att vi i idrotten måste uppmuntra och inspirera till ungas engagemang i mycket större utsträckning än vad vi gör? Jag tror det. Jag tror nämligen att den majoriteten unga som är nöjda med att ha lite inflytande skulle vilja ha mer om de visste vilka strukturer de kunde tycka till igenom och att man faktiskt kan påverka sin idrottsvardag. Jag återkommer i ett annat inlägg längre fram på hur vi kan göra det, för idrotten har enorm potential och det finns en del att göra på området. (Observera att det var alla idrotter Mats Trondman pratade om, jag är övertygad om att ridsportens system med ungdomssektioner och kvoterade platser i huvudstyrelsen bidrar till att fler unga vill tycka till och tycker till i ridsporten jämfört med andra idrotter).

För övrigt har den här veckan gått i ett rasande tempo. Tyvärr har detta gjort att jag inte har hunnit ut till min medryttarhäst Calle. Jag hoppas att jag kan tillbringa mer tid i stallet i veckan.

Nu blir det packning inför imorgon. Klockan 15.30 ska jag nämligen vara iklädd galastassen och någon timme senare skrida in på röda mattan till Idrottsgalan. Jag lovar att klappa händerna och hurra lite extra för Rolf-Göran Bengtsson. För ni glömmer väl inte att ringa och rösta på honom som Jerringpris-vinnare?!?
/Helena


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0