Facilitators stay veggie

Jag sitter på tåget hem och tänker att jag måste ju blogga. Men så inser jag att det faktiskt inte är något ridsportuppdrag jag varit ute på, även om det har varit precis lika kul som de brukar vara. Så tänker jag vidare och kommer på att Martina förvarnat om att hon har bloggvecka men ska ut på äventyr så då tänker jag att jag bloggar ändå!
Vad är det nu jag har gjort? Jo, under två dagar har jag varit på faciliteringsdagarna nere i Göteborg. En av arrangörerna till detta var gamla CUS:aren Malin Morén och det var hon som bjudit ner mig.
Jag tänkte dela med mig av några lärdomar från de här två dagarna!
- Igår var RF's ordförande Karin Mattson Weijber där och pratade om utmaningarna i det ideella ledarskapet. Karin är också gammal CUS:are och det blev ett kärt återseende när Karin och Malin sågs för första gången på över 10 år. Karin sa många kloka saker, till exempel:
"Ta dem när de är små, då är de inte lika äckliga som när de vuxit och blivit stora!" Och syftade helt enkelt på hur man som ledare kan välja att hantera konflikter. Klokt tycker jag!
- Under dessa två dagar så tror jag att jag hann med att prata med nästan alla 150 deltagare. Många av dem var förändringskonsulter och med organisationsprojektet i tankarna så passade jag på att fråga om tre kloka råd i förändringsarbete, här kommer de!
1. Tydliggör syftet, varför?
2. Var tydlig med att det kommer ta tid!
2. Låt det märkas att det händer saker på vägen och planera för detta!
- Idag har vi lyssnat på Susan Wheelan, en guru i det här med grupputveckling. Hon berättade bland annat att om läkare jobbar i effektiva team så bli patienterna friskare och om lärare jobbar i effektiva team så når eleverna bättre resultat. Det lönar sig alltså att arbeta för en bra grupp, inte bara för teammedlemmarnas skull utan också för resultatet!
- En sista klok sak tog jag med mig från en session som handlade om appreciative inquiry, ett arbetssätt där man letar styrkor och gör mer av det man är bra på, enkelt uttryckt. Där gav en av föreläsarna oss de här kloka orden:
"Om du vill ha nya svar, ställ nya frågor!"
Så enkelt men så klokt!
- En lärdom till tar jag med mig  från Göteborg. Det var en äldre man som gick ut från hotellet strax efter mig. När han kom ut utbrast han på göteborska "- Men se på f*n du, solen skiner ju!". Jag tittar upp på himlen som är fylld av regntunga moln och när jag tittar riktigt noga så ser jag en liten punkt som skulle kunna beskrivas som aningens ljusare. Kanske var det solen, vad vet jag? Det fick mig i alla fall att förstå hur Göteborgare (ja, det blev en grov generalisering) ser på det här med väder!
Nu hoppas jag att tåget skyndar sig hem så att jag kan få packa om inför morgondagens resa norrut, innan det är dags för att gå och lägga mig!
/Jennie
Skickat från min iPhone
Jag sitter på tåget hem och tänker att jag måste ju blogga. Men så inser jag att det faktiskt inte är något ridsportuppdrag jag varit ute på, även om det har varit precis lika kul som de brukar vara. Så tänker jag vidare och kommer på att Martina förvarnat om att hon har bloggvecka men ska ut på äventyr så då tänker jag att jag bloggar ändå!

Vad är det nu jag har gjort? Jo, under två dagar har jag varit på faciliteringsdagarna nere i Göteborg. En av arrangörerna till detta var gamla CUS:aren Malin Morén och det var hon som bjudit ner mig.

Jag tänkte dela med mig av några lärdomar från de här två dagarna!

- Igår var RF's ordförande Karin Mattson Weijber där och pratade om utmaningarna i det ideella ledarskapet. Karin är också gammal CUS:are och det blev ett kärt återseende när Karin och Malin sågs för första gången på över 10 år. Karin sa många kloka saker, till exempel:

"-Ta dem när de är små, då är de inte lika äckliga som när de vuxit och blivit stora!" Och syftade helt enkelt på hur man som ledare kan välja att hantera konflikter. Klokt tycker jag!


Karin Mattson Weijber och Malin Morén.
Är de inte lite lika Bengt Magnusson och Anna Lindmarker på TV4?


- Under dessa två dagar så tror jag att jag hann med att prata med nästan alla 150 deltagare. Några av dem var förändringskonsulter och med organisationsprojektet i tankarna så passade jag på att fråga om tre kloka råd i förändringsarbete, här kommer de!
1. Tydliggör syftet, varför?
2. Var tydlig med att det kommer ta tid!
2. Låt det märkas att det händer saker på vägen och planera för detta!

- Idag har vi lyssnat på Susan Wheelan, en guru i det här med grupputveckling. Hon berättade bland annat att om läkare jobbar i effektiva team så bli patienterna friskare och om lärare jobbar i effektiva team så når eleverna bättre resultat. Det lönar sig alltså att arbeta för en bra grupp, inte bara för teammedlemmarnas skull utan också för resultatet!

- En sista klok sak tog jag med mig från en session som handlade om appreciative inquiry, ett arbetssätt där man letar styrkor och gör mer av det man är bra på, enkelt uttryckt. Där gav en av föreläsarna oss de här kloka orden:

"Om du vill ha nya svar, ställ nya frågor!"

Så enkelt men så klokt!

- En lärdom till tar jag med mig  från Göteborg. Det var en äldre man som gick ut från hotellet strax efter mig. När han kom ut utbrast han på göteborska "- Men se på f*n du, solen skiner ju!". Jag tittar upp på himlen som är fylld av regntunga moln och när jag tittar riktigt noga så ser jag en liten punkt som skulle kunna beskrivas som aningens ljusare. Kanske var det solen, vad vet jag? Det fick mig i alla fall att förstå hur Göteborgare (ja, det blev en grov generalisering) ser på det här med väder!

Nej, även om jag själv är vegeratrian så är det inte vad det här
handlar om. Tänkt dig en process som en hamburgare där brödet
och salladen är allt som omger processen (metoder, möblering, frågor
och vad som nu kan höra till) medan själva köttet är sakfrågan.
Facilitatorn håller sig helt enkelt borta från köttet - stay veggie!


/Jennie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0