Hur engagerar man ideella krafter? Del 2

Mitt första inlägg i ämnet hittar du här: http://ungiridsporten.blogg.se/2012/april/utkast-april-26-2012.html

Jag hade tre tips i första inlägget, så därför fortsätter jag med punkt fyra.

4. Undersök vilka drivkrafter som finns i din organisation


Vad är det som engagerar? Kan ni i föreningen tillfredsställa det engagemanget på något sätt? Här är några drivkrafter som jag tror är vanliga bland ideellt arbetande, men för att vara säker måste du ställa frågan till de som du vill engagera.


- Hitta gemenskap
- Känna att man gör nytta
- Vara där kompisarna är
- Umgås med sina barn eller stötta barnet i sitt intresse
- Få bekräftelse
- Ge tillbaka till den idrott som man själv känner att man har fått mycket av
- Ha roligt!!

Jag har ett bra exempel på en person som blev ideellt engagerad "mot sin vilja" och det är min mamma. När jag växte upp sa hon alltid att hon inte var någon föreningsmänniska. Hon var visserligen med mig i stallet och delade mitt hästintresse när jag växte upp, men hon hade inga förtroendeuppdrag. Idag är hon engagerad i både valberedningen och i tävlingssektionen i min ursprungsförening.

För henne började det med att hon blev tillfrågad och lät sig övertalas av en ihärdig ridskolechef. Mamma var nog ganska skeptisk till en början, men när hon märkte att hennes engagemang gjorde skillnad i föreningen blev hon motiverad att fortsätta. Idag är både jag och min bror vuxna och har flyttat hemifrån och det är härligt att se att vår mamma har en meningsfull fritid i föreningslivet.

5. Ge människor chans att påverka

De flesta brukar tycka om att få vara med och bestämma. Se till att de som har ett förtroendeuppdrag får vara med och dra upp mål och riktlinjer för organisationen. Använd kreativa metoder, testa nya grepp och kom ihåg att fika mycket :-)

Om man känner att man har utrymme att testa sina idéer och möjlighet att påverka sin egen situation ökar motivationen. Som ett plus i kanten brukar det här leda till personlig utveckling för de inblandade. De lär sig också att samarbeta och att kompromissa, vilket är nog så viktigt.

 

6. Håll avslutningssamtal


När någon lämnar sitt uppdrag, oavsett orsak, ta dig tid att prata med personen. Red ut vad som har varit bra och vad som kan förbättras i organisationen. Då känner sedan båda parter att det är okej att vid tillfälle återuppta samarbetet.

När någon har bestämt sig för att öppna nya dörrar så kan man förvänta sig ärligare svar än man kan medan personen fortfarande är mitt uppe i sitt uppdrag. Ta vara på den chansen, för det är en chans, även om det kan svida att höra sanningen ibland.

/Elin



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0