Riksidrottsforum 2012

 
Hej!
 
I helgen var det som Helena tidigare nämnt Riksidrottsförbundet i Stockholm. 
 
Helgen inleddes på fredagen med en förträff för unga inom idrotten som arrangerades av RF/SISU:s Ungdomsråd. 
Från ridsporten fanns Malin Gustavsson från CUS på plats och fick en möjlighet att diskutera de frågor som skulle komma upp under helgen redan innan allt drog igång. Tyvärr kunde jag inte vara med under fredagen men jag vet att Malin kommer ge rapport här senare.
 
Lördagen inleddes med tillbakablick från OS i Stockholm 1912 tätt följt av en föreläsning av Kasper Lind Kirkegaard från Danska riksidrottsförbundet. Han hade forskat kring kommersialisering av idrotten, att allt fler väljer att gå till privata gym eller liknande för att träna isället för till en förening.
 
 
Kasper in action!
 
En mycket intressant fråga som är lika viktigt för alla idrotter och denna trend är någonting som vi alla måste anpassa oss till. 
 
Efter lunch var det dags för valbara seminarium och jag och Malin valde att diskutera LOK-stödet och vad som skulle kunna hända om man tex höjde åldern för LOK- stöd. Mycket intressant eftersom det berör alla föreningar och jag vet själv hur man kämpar för att fylla i alla dokumentation mm.
 
Som avslutning på dagen fick vi alla en genomgång av en mediaanalys som gjorts över idrotten i media i Sverige. Mycket kul att se vad som engetligen kommer ut i mediabruset och vad omvärlden får för uppfattning om idrotten.

Efter en snabb runda på ett närliggande varuhus för att införskaffa en slips till min kära far eftersom söndagen var den dag då alla pappor ska uppmärksammas, var det dags för middag. 
 
Middagen bjöd på en hemlig gäst i form av Lisa Nordén som vann OS-silver i Triathlon. Lisa är även ridtjej och har en kort period arbetat med hästar, gissa om det blev jubel vid ridsportbordet! För mig känns det helt otråligt att ens genomföra ett triathlonlopp. 
 
Söndagen bjöd på valbara seminarium och jag valde att lyssna på hur vi i framtiden kan arbeta för att öka mångfalden inom idrotten. En alltid aktuell fråga som alla måste jobba på varje dag!
 
    Verksamhetsinrikting diskuterades.
 
 
Det är alltid roligt att träffa så engagerade och inspirerande människor. Även om jag var helt slut efter helgen så var jag full av energi då jag cyklade iväg hemåt på söndagen.
 
Jag glömde nämna att Helena i CUS var moderator hela helgen och gjorde ett stålande jobb med att hålla ihop allt.
 
Ha det bäst!
 
/ Klara
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0