Slutet på en historia och början på en annan

När allt var klart, riksungdomsmötet, avtackningar, några fällda tårar, vi hade ätit och jag skulle hämta mina saker för att åka hem så satt den nya CUS styrelsen och hade ett första kort möte. Jag tittade på dem och blev alldeles varm och lycklig. Där satt nu ett nytt gäng som ska utveckla ungdomsarbetet i ridsporten och de såg liksom så redo ut! Jag kände hur jag kunde pusta ut och vara trygg i att de kommer klara det här minst lika bra som vi gjort tidigare. Det är såklart viktigt, i alla fall för mig, att kunna känna så när det är dags att lämna – att det finns någon att lämna över stafettpinnen till.

 

Jag hämtade mina saker och när jag skulle gå så tittade jag dit igen och kunde inte låta bli att tänka på vilken underbar tid de har framför sig! De är ett fantastiskt kompetent gäng som kommer komplettera varandra bra och stötta varandra i vått och torrt, de har riktiga guldklimpar på kansliet som kommer hjälpa dem och det finns dessutom ekonomiska förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb. Det är egentligen bara deras fantasi som sätter gränser för vad de kommer kunna uträtta!

 

Jag minns det som att det vore igår, mitt första riksungdomsmöte där jag blev invald och visst har det hänt mycket sen dess. Jag skulle vilja summera min tid med att välja ut några höjdpunkter från de sex år som gått.

 

-       Ledarutbildning med Malin Morén

När jag valdes in i CUS så hade den tidigare styrelsen bestämt att man inom ett ledarutvecklingsprojekt skulle låta den nya styrelsen gå en ledarutbildning. Under 4 tillfällen och totalt 8 dagar drillade den fd. CUS:aren Malin Morén oss i olika färdigheter som man i våran roll kunde tänkas behöva ha. En fantastik utbildning som jag lovar genererade mycket och jag tror att mina år i CUS hade sett helt annorlunda ut utan den utbildningen.

 

En av alla saker vi fick lära oss av Malin!

 

-       Ung och aktiv inom ridsporten

Innan jag valdes in i CUS så var jag aktiv i DUS i Stockholm. Vi höll bland annat kurser för ungdomssektioner och tyckte att det inte fanns något bra material för detta. Därför gick jag in i CUS med målet att få till ett sådant material och ”Ung och aktiv” med tillhörande handledarmaterial blev tillslut resultatet av det arbete som jag och Malin Björklund gjorde tillsammans med Lillemor Lindell, Anna-Maria Jonuks och Lena Enqvist. Jag är otroligt stolt över det materialet och hoppas såklart att du gillar det!

 

 

-       ULK-utbildarna

Det här är en grupp som ligger mig otroligt varmt om hjärtat och under mina år i CUS så har ansvaret för dem legat på mitt bord tillsammans med Lillemor och Eva från kansliet. Många är de träffar som de har förgyllt och dessa träffar har varit en återkommande plattform för inhämtande av idéer och inte minst energi.

 

700 ungdomsledare utbildar vi varje år, häftigt!
 

-       Trygghetsfrågorna

Här har det hänt en del och det finns fortfarande mycket att göra. Jag var med och tog fram tidningen ”Trygg i stallet” som du säkert har haft i din hand.  I samband med att den lanserades så tog också samarbetet med Friends fart och de tog fram en specialanpassad kartläggning för våra föreningar. Dessutom sjösatte vi utbildningen ”Trygg i stallet” som en av de fortbildningar som finns för ungdomsledare. Kvar på min lista är ”hej-kampanjen” som jag fått förtroende av CUS att ro i land.

 

Vi syntes i både Globen och skandinavium för att belysa trygghetsarbetet

 

-       Organisationsprojektet

Under tre år var jag CUS representant när ridsportens organisation skulle utredas. Många och långa är de samtal jag har haft med styrgruppsmedlemmar och inte alltid har vi tyckt samma sak… Tillslut var det i alla fall dags för att låta medlemmarna tycka till och CUS såg till att ha unga på plats när organisationsprojektets öppna forum reste runt i landet. Vilka fantastiska unga vi har, ni har i allra högsta grad varit med och påverkat!


Öppet forum på Djursholms Ridklubb i Stockholm
 
 

Ridsportskolan har en ovärderlig skola att gå, jag har fått prova, fått stöttning, utmaningar och förtroenden. Jag har växt både som person och i min kompetens. Många personer har påverkat och inverkat på mig och med risk för att kanske glömma någon så skulle jag vilja rikta ett extra stort tack till några personer som varit viktiga för mig under åren i CUS:

 

Eva Lundkvist har varit den bästa man kan tänka sig på att ta hand om oss CUS:are, hon har verkligen varit en extramamma under de här åren och det har varit otroligt värdefullt. Eva är den bästa att ringa en dag när jag känner mig lite låg, hon får mig alltid att skratta.

 

Lillemor Lindell såg till att vi omsatte ledarutbildningen i verkligheten och jag är evigt tacksam för det, det gjorde att jag kunde befästa det jag lärt mig och det har jag med mig varje dag.

 

Malin Morén levererade först en fantastisk ledarutbildning och har sedan funnits där och svarat på alla mina frågor, peppat och inspirerat!

 

Malin Björklund och jag har jobbat mycket ihop och det jag kan åstadkomma på en kvart tillsammans med henne kan jag inte åstadkomma själv och inte på en dag tillsammans med någon annan. Malin har verkligen visat mig vad samarbete betyder och jag tror och hoppas på att vi kommer se mer av det samarbetet i framtiden!

 

Helena Carlsson har förvisso varit ordförande i CUS och varit en stor del av min professionella utveckling, men när jag tänker på Helena så kan jag inte tänka på annat än en underbar vän som hjälpt mig över höga trösklar, pushat när det behövts, tröstat när det varit läge för det och kunnat glädjas med mig när det gått min väg. Hon har hjälpt mig att öppna dörrar som jag inte sett och fått mig att kliva in i rum där det inte först och främst är kompetens som räknas.

 

Om jag skulle få ge ett enda råd till de CUS:are som valdes in på Riksungdomsmötet i år så har det kanske med just det där sista att göra. Alla de CUS:are jag träffat genom åren har varit otroliga prestationsmänniskor som får kickar av att uträtta saker, gärna snabbt och med ett otroligt resultat. Det är en styrka så god som någon! Och mitt råd utifrån det är – ha kul! Prestera hur mycket du vill men glöm inte att ibland ta dig dit där du bara är du, där prestationer inte betyder något - det kommer att göra dig gott! 

Ni har en fantastik tid framför er – ta tillvara på den!

 

Så, för att avsluta detta så vill jag säga att ridsporten som en gång i tiden ledde mig in på lärarutbildningen nu har lett mig från skolans värld och vidare ut mot nya utmaningar. Jag hoppas att ridsporten kommer fortsätta utmana och utveckla mig resten av livet!

 

Många kramar från Jennie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0