Stallflickors behov av vuxna i stallet

Stallflickors behov av vuxna i stallet är rubriken på min uppsats som jag skrev under min sista termin på fritidsledarutbildningen vid Valla folkhögskola i Linköping.
Frågeställningarna var:
  • Upplever stallflickorna ett behov av ”vuxna i stallet”?
  • Vilket sorts vuxenstöd behöver stallflickorna?
  • Finns det ett behov av fritidsledarens kompetens i stallet som öppen verksamhet?

Resultatet visar på att stallflickorna upplever att det finns ett behov av ”vuxna i stallet” och det vuxenstöd tjejerna efterfrågar är en person som är tillgänglig i stallet och som har till uppgift att se och bekräfta de individer som befinner sig i verksamheten. Fritidsledarens kompetens stämmer överens med det stallflickorna uttrycker att de vill att den vuxna i stallet ska göra och vara.

 

Det jag vill lyfta fram ur undersökningen är att det inte bara är vi "vuxna" som tycker att det bör finnas vuxna i stallet. Vidare tyckte stallflickorna att den vuxna i stallet skulle vara någon som de kunde prata och "hänga" med. De tyckte även att den vuxna skulle vara med och skapa en trygg miljö i stallet, främst för de yngre barnen. Fritidsledarens kompetens ligger i att skapa goda relationer, se och bekräfta de individer som besöker verksamheten samt skapa arenor för besökarna att utvecklas i.

 

Om det är någon som är intresserad av att läsa uppsatsen i dess helhet

är ni välkomna att höra av er i kommentarsfältet.

 

Hälsningar

Pernilla


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0