Karins bästa CUS-minne

Nu har jag landat hemma i soffan i Stockholm. Min roomie ser på Wallander-filmen på fyran och på soffbordet ligger en stor påse godis. Det är söndagskväll det och jag tänker skriva det sista inlägget för veckan.

Karin Mattsson Weijber, ordförande för Riksidrottsförbundet (och tidigare både CUS:are och ledamot i förbundsstyrensen), är en av mina stora förebilder som engagerar och inspirerar mig i min ledarroll och jag är stolt över att tillhöra den idrottsrörelse som hon är ordförande för. Här och nu utlovar jag en mer omfattande intervju med henne lite längre fram i höst, men här kommer några sneak-peaks från det hon och jag pratade om idag.

Berätta om ett påverkansminne du har från ridsporten.
- När jag var med i ungdomssektionens styrelse på Östersund-Frösö Ridklubb var vi med i alla delar av föreningen. Vi var med när föreningen skrev verksamhetsinriktning och när det var aktiviteter. Vi var absolut ingen ungdomsverksamhet vid sidan om och känslan av att allt går att påverka har jag fått med mig därifrån. Om jag ska välja ett CUS-minne så måste det vara när LOK-stödsreglerna skulle skrivas om och vi startade projekt X för att traditionella tjejidrotter skulle få samma ekonomiska förutsättningar som killidrotterna. Det var stor mediauppståndelse kring projektet, vi genomförde demonstrationståg med PG Gyllenhammar i spetsen och Malin Morén (CUS:are) hamnade på Aftonbladets förstasida med en stegrande häst.

Varför är ridsporten så bra på att engagera unga ledare?
- För att ridsporten erbjuder ett ledarskap med reellt ansvar.

Och till sist, Jennies fråga: vilken är den lägsta godtagbara badtemperaturen?
- 15 grader.
/Helena 



Karin Mattsson Weijber, ordförande för Riksidrottsförbundet.

Kommentarer
Postat av: Jennie

Där samlade Karin pluspoäng hos mig, 15 grader är helt klart godkänt!

2011-09-04 @ 22:01:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0