Värdefullt arbete

 

 

Ikväll har jag varit på Smålands idrotten i Växjö tillsammans med min förening, vi har jobbat med idrottens arbetsmaterial Värdefullt. Riksidrottsförbundet (RF) har antagit en vision som lyder:

 

”Svensk idrott – världens bästa”!


Visionen fokuserar inte på resultat utan syftar på att idrotten ska ha en så bra idrottsmiljö som möjligt, för alla, på alla nivåer. Värdefullt är ett paket med olika böcker, diskussionskort, dilemman, diskussionsduk och filmer som är kopplat till visionen med fokus på värderingsfrågor. Föreningar och organisationer som jobbar med materialet kan få den så kallade VÄRDEFULLT-stämpeln, vilket betyder att man då har arbetat med det som är värdefullt för just den föreningen eller organisationen.

 

Ikväll har vi kommit fram till att min förening ska jobba med ridsportens egna ledstjärnor. Tanken är att vi ska använda ledstjärnornas dialogduk och föra diskussioner i klubben. Har du sett ridsportens ledstjärnor? Det är fem stycken som handlar om relationen människa och häst, och ytterligare fem ledstjärnor som handlar om relationer människor emellan. Sär här ser de ut:

 

HÄSTEN

 

  • Jag hanterar hästen på ett sätt som jag kan stå för och som jag är stolt över inför omvärlden
  • Jag behandlar alla hästar med respekt
  • Jag ser till att hästen finns i en trygg- och säker miljö och jag reagerar om den far illa
  • Jag tränar och tävlar i samspel med hästen och kräver inte mer än vad vi har förutsättningar att klara av
  • Jag ansvarar själv för att öka min kunskap och kompetens om hästen

MÄNNISKAN

 

  • Jag visar respekt för alla människor
  • Jag bekräftar och berömmer andra
  • Jag berättar öppet och tydligt om jag har olika uppdrag och roller
  • Jag är en god förebild för ridsporten
  • Jag tar ansvar och agerar om någon bryter mot våra regler

 

 

Läs mer om ledstjärnorna och Värdefullt-arbetet här:

http://www3.ridsport.se/Svensk-Ridsport/Ledstjarnor/

 

// Madde


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0