Med ridsportidentiteten utanför stallväggarna

Elin har verkligen lyckats beskriva vad ridsporten har betytt för henne och jag kan inte annat än instämma. Efter 9 år i grundskolan, 3 år på gymnasiet och närmare 300 högskolepoäng och flera år som yrkesverksam lärare så törs jag ändå påstå att det är i ridsporten som jag lärt mig nästan allt jag kan. I identiteten "ridsportare" känner jag mig kompetent och självsäker.

Jag kan inte låta bli att tänka på hur vi kan hjälpas åt att få alla kompetenta och självsäkra ridsportare att ta med sig det in i andra identiteter, typ skoltjejen/killen, arbetstagaren osv. Hur får vi varandra att förstå att det vi kan i stallet, kan vi på andra ställen också?

Jag har ett tydligt minne av när jag själv förstod detta på allvar. Jag skulle ha medarbetarsamtal och hade några saker som jag ville ändra på, åsikter som inte kändes så bekväma att framföra. Och då, när jag skulle förbereda mig inför det där medarbetarsamtalet, så kom jag plötsligt på hur jag skulle göra! Jag skulle bara ta på mig ridsportidentiteten och gå in dit med den inställningen jag alltid haft som hästtjej - det går att påverka! Sagt och gjort! Med känslan av att vara självsäker och kompetent gick jag in på min chefs kontor och där inne påbörjades resan att på allvar ta med mig min ridsportidentitet ut utanför stallväggarna.

Igår släppte jag 19 st nybakade Ungdomsledare, fulla med entusiasm och engagemang. Kompetenta och självsäkra i sina roller som ledare i ridsporten. Med ginstrande ögon lämnade de Lillsveds idrottsfolkhögskola för att kasta sig över nya utmaningar i sina ideella uppdrag. Och med dem skickade jag just orden att ta med er de här erfarenhetera ut i livet, när ni söker jobb och när ni ska jobba - för era erfarenheter är guld värda!

/Jennie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0