Öppna forum, engagemang och gåshud

Igår var det dags för Organisationsprojektets öppna forum att landa på Strömsholm. När jag och Jennie kom dit på eftermiddagen var det rena sensommarvärmen och vi hann också skymta en och annan häst innan det var dags att inta Knytpunkten. Jag slogs verkligen av att det finns få platser i Sverige som är så vackra som Strömsholm.

 

Anledningen till att jag och Jennie var där, är för att CUS gör en extra satsning på att engagera unga till dessa forum, helt enkelt för att vi tycker att det är viktigt att unga får göra sina röster hörda i frågan. Därför träffade vi en massa engagerade unga ungdomsledare, ungdomssektioner, tävlingsryttare och DUS:are en timme innan forumet berätta om Organisationsprojektet, diskutera några av frågeställningar och inspirera och peppa deltagarna att tycka till och ta plats i det öppna forumet.

 

Märta Hansson, från Eskilstunaortens Ryttarförening, blev intervjuad av My Andersen från Svenska Ridsportförbundet det här är hämtat från www.ridsport.se:

”- Det var jättebra att få en ingående information om de här viktiga frågorna, menade Märta efter den en timmes långa extra informationen som erbjuds ungdomarna före varje Öppet Forum.
- Jag fick en betydligt bättre överblick av hur Svenska Ridsportförbundet fungerar idag och vad som är viktigt att ta ställning till, fortsatte Märta.
Nu vill hon verkligen ta chansen att vara med och påverka sin och övriga ungdomars framtid inom ridsporten.
- Jag kan inte välja ut en specifik fråga. Men jag kommer defintivt att följa vad sammanställningen av våra synpunkter säger. Jag tänker inte missa chansen att fortsätta att säga vad jag tycker.”

 

Elitidrottare vittnar ofta om att de inte kan få nog av när adrenalinet pumpar och de står i startblocken eller att de får gåshud när nationalsången spelas och just där och då så är det värt allt slit och alla träningstimmar. Precis så känner jag när det gäller engagemang. Jag kan inte få nog av att se unga, engagerade människors glöd i ögonen när de inser att de kan påverka och gör det, därefter växer som personer och blir stolta över sig själva och ridsporten. Det hände senast igår och DET ger mig gåshud.

/Helena


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0