Ridsporten - bästa ledarskolan.

Får man säga så med tanke på ev ledarskapsskole-konkurenter? Säkert inte. Men om jag säger att jag tycker det. Håller du med mig då?
 

På flera ställen har vi kunnat följa forskning som har visat på hur ridsporten via ridskolorna formar unga till ledare inom sina kommande yrkesval. Se på ridskolorna, utöver de 45 minuterna i sadeln lär man sig utan att tänka på det att samarbeta, lära ut, lära av andra, leda grupper, driva projekt, ta ett stort ansvar, vara noggrann, skapa rutiner, man ökar också sitt driv att utvecklas och nå högre upp - sätta mål...  Oavsett om det är att nå högre upp på hästryggen med ryktborsten, eller att ens ridgrupp för en högre betäckning i lektionslistan. Listan på vad ridsporten gett mig kan verkligen göras lång.

  Men, till skillnad från ridsporten finns det hästorganisationer där systemet med ridskolor som mötesplats för unga inte finns på samma sätt. Behovet av (kommande)ledare inom hästorganisationerna som helhet är stort, och möjlighet till samverkan och kontaktytor organisationerna emellan skulle kunna ge stora synergieffekter både initialt och i ett längre perspektiv. Detta är något projektet Framtidsspanarna tagit fasta på, ett HUS-projekt som jag blev nominerad till och som jag nu är stolt deltagare i. Tillsammans med fälttävlans och DUS-killen Oscar Eriksson representerar jag ridsporten.

Framtidsspanarna

- Ett gemensamt ledarskapsprogram för unga talanger inom hästorganisationerna

Målet med projektet framtidsspanarna är att deltagarna ingår i ett ledarskaps/mentorprogram som i första hand genomförs under 2012. Under ledning och inom ramen för programmet ska vi planera och medverka vid genomförandet av en avslutning av Framtidsspaning 2.1 i form av en aktivitetsdag under hösten 2012.

Deltagande organisationer i projektet är: Svenska Ridsportförbundet, Svensk Travsport, Svensk Galopp, Svenska Hästavelsförbundet, Svenska Islandshästförbundet, Avelsföreningen för den Svenska Varmblodiga Hästen och, Brukshästorganisationernas Samarbetskommitté.

Jag ser det som en stor möjlighet att vara en del utav projektet, både genom att komma de andra organisationerna närmre för att skapa fler kontakter och samarbetsmöjligheter. För även om vi är olika, är mycket lika och oavsett storlek och ålder på organisation kan vi lära mycket utav varandra. Att det dessutom leder till deltagande i ledarskapsprogrammet är något jag är otroligt stolt över. Att utveckla mitt ledarskap är något som jag verkligen brinner för – och det har ridsporten skapat! Hästsporten, och ridsporten i synnerhet är en fantastisk ledarskola och min resa har bara börjat. Projektledare Ulrika Backan, Johan Fyrberg och andra föreläsare ger mig många verktyg på vägen.
Jag skulle kunna berätta om detta i flera mils rader, så undrar ni något eller någon tanke som väckts som ni vill dela med de andra organisationerna får ni gärna höra av er till mig. [email protected]

Stora sommarkramar,
Malin Gustafsson, CUS.

 
Till vänster i bild ser ni Theleborgs ridskolehäst Rotella. En pärla som är med och skapar många unga ledare!

 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0