Full rulle på Hovstallet



Eftersom att jag bor i Växjö och Hovstallet ligger i Stockholm har jag fått möjlighet att hyra ett rum här.
Rummet ligger i anslutning till Hovstallet och heter Stallrummet.





En av dagarna fick vi följa med till en veterinärklinik med en av hästarna. Veterinären gjorde böjprov, tittade på hästen i lina, ultraljud, röntgen m.m. Det tog lång tid, i princip hela dagen. Jag och min praktikkompis, Elin, hann med en fika i vårsolen medan vi väntade.


En dag fick vi följa med på en guidad visning av Hovstallet. Stallet ordnar visningar av anläggningen för allmänheten i princip varje helg, men man kan även boka separata visningar under veckorna för särskilda evenemang. Under visningen får man veta lite om Hovstallets historia och dagliga verksamhet. Man får se paradselkammaren, där både de guld och silver selar hänger som används vid diverse parader. Även vagnsvinden visas upp, som innehåller en mängd vackra vagnar. Några av dem används ofta, medan några är så pass gamla att de endast används som visningsexemplar. Efter att ha visat upp stallet och hästarna gick vi vidare till Sibyllagaraget.
Där finns två riktigt gamla och svarta bilar.

Under helgen kommer jag blogga om Audiensen som vi fick vara med på under praktiken.
Vad det är för något berättar jag helt enkelt i nästa inlägg, håll utkik! :)
Mvh // Madde

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0