Helenas årskrönika 2012 del 1

Det är hög tid för mig att summera mitt ridsportår och januari får som sig bör vara först ut. Året började nämligen med att Rolf-Göran Bengtsson (Gud stavas RGB som presschef Lotta Amnestål hade sagt) vann Jerringspriset på Idrottsgalan. Efter det följde en debatt kring ridsport som idrott, om inte hästen skulle haft priset istället och om vi i ridsporten hade kuppat fram vinnaren genom en kampanj. Vi i SvRF gav givetvis oss in i debatten och jag skrev bland annat en debattartikel som ni hittar här:
http://www3.ridsport.se/templates/Pages/NewsPage.aspx?id=26351&epslanguage=sv
 

Det gjorde att jag även fick medverka i P4 Extra med Lotta Bromé. Inslaget hittar ni här:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2151&artikel=4937580

 

Annat som hände under januari var såklart förbundets Kick-off, Ryttargalan och stipendiekonferens i Eskilstuna.

 

I februari hade vi CUS-möte och pratade bland annat om Välj smart, unga tävlingsryttares engagemang, Ridsportforum, Organisationsprojektet och en massa, massa annat. Jag minns att mötet var superbra (vilket CUS-möten i och för sig oftast är, men jag är såklart partisk) och att vi alla var på bio tillsammans på lördagskvällen. Februari handlade också om Göteborg Horse Show och vi i CUS var på plats för att prata trygghetsfrågor. När vi gick runt på mässan och delade ut häftet ”Trygg i stallet” var det kul att så många hade kommentarer som ”Den har jag redan läst” och ”Häftet är jättebra, kan jag få fler att ta med mig hem till klubben?”. Kul!

 

Malin G, Jennie och jag under Göteborg Horse Show
 

Mars präglas alltid av distriktens årsmöten och 2012 var inget undantag. Jag var på plats på både Göteborg och Bohusläns samt Östergötlands. Jag vill passa på att säga till alla er DUS:are i landet, ni gör ett superbra jobb och utan er hade inte ungdomsverksamheten i Ridsportförbundet var så framgångsrik. Tack!

 

Under vårmånaderna var Gunilla Wikman (vice ordförande i SvRF), Emmelie Johansson (dåvarande marknadschef i SvRF) och jag ute på turné med anledning av Ridsportförbundets 100-årsfirande och inspirerade föreningar till hur man kan jobba med media, sponsorer och beslutsfattare.  Jag fick verkligen chansen att kombinera det jag sysslar med till vardags, politiskt påverkansarbete, med mitt intresse för ridsporten och hästen. Ni kan läsa om det här:

 

http://www3.ridsport.se/Svensk-Ridsport/Jubileumsnyheter/Nyheter/Borlangeforstastoppetpakommunikationsturne/

 

Och här:

http://www3.ridsport.se/Svensk-Ridsport/Jubileumsnyheter/Nyheter/Klokatankaromkommunikation/

 

Och här:

http://www3.ridsport.se/Svensk-Ridsport/Jubileumsnyheter/Nyheter/Vissmalenvethurmanvassarkommunikaitonen/

 

Och här:

http://www3.ridsport.se/Svensk-Ridsport/Jubileumsnyheter/Nyheter/RidsportaktivisterdroginpaStromsholm/

 

 

Emmelie, Gunilla och jag på plats på Strömsholm
 

I april var det återigen dags för CUS-möte och vi passade självklart på att ta Ridborgarmärket.  Jag var också på en hel del seminarium kring ideellt engagemang och ungdomsarbete.

 

Under några veckor i maj var det Hockey-VM i Stockholm och jag fick möjlighet att gå på några matcher. Jag var inte imponerad. Det skreks, buades, speakern kom med kvinnoförnedrande kommentarer och en massa poliser stod utanför för att hålla ordning. Jag tänkte då på våra stora ridsport-evenemang. Varje år besöker över 70 000 människor Stockholm Horse Show och det behövs varken poliser eller ordningsvakter på plats. I ridsporten hejar vi, engagerade supportrar, på alla.

 

I juni var det sommar i Stockholm och det var dags för ett en dagarsmöte med CUS. Vi diskuterade trygghetsfrågor och roade oss på Gröna Lund. Under den månaden föreläste jag också en del kring ungdomsdelaktighet och föreningskunskap och besökte i samband med en föreläsning i Växjö min fina häst och världens bästa fodervärd Elin.

 

 

Fin utsikt!
 

Det här var början av min årssummering, jag återkommer med resten.

 

/Helena


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0