Helenas årskrönika 2012 del 2

Falsterbo Horse Show är för mig ett måste i juli varje år. Jag och min syrra åkte dit och tittade på hoppning och dressyr i världsklass och njöt av spänningen uppe på läktaren. Höjdpunkten den månaden måste dock förstås vara Silver-Sara och OS i London. Vilken prestation! Det var nog fler än jag som hade gåshud och grät på prisutdelningen.

 

I augusti rivstartade sedan ridsport-säsongen. Jag blandade Organisationsprojektets Öppna forum med att avsluta Ridsportförbundets jubileumsritt för att fira förbundets 100 år. Om jag börjar med de öppna forumen så tycker jag att alla i CUS med Jennie i spetsen gjorde ett fantastiskt jobb. Vi träffade en massa unga ridsportare en timme innan det ordinarie forumet för att berätta om Organisationsprojektet, diskutera några av frågeställningar och inspirera och peppa deltagarna att tycka till och ta plats i det öppna forumet. Helt enkelt för att vi tycker att det är viktigt att ungas röster hörs i frågan.

 

Sista helgen i augusti fick jag göra något otroligt ärofullt. Jag fick nämligen avsluta Jubileumsritten och som sista ryttare sätta mitt namn på den budkavel som har följt med de 600 ryttarna, kuskarna och hästarna under de 200 milen. Och vilken dag det blev!

 

Jag skulle tillsammans med ett gäng andra ryttare och kuskar rida från Aldersjön utanför Boden till Bodens Ridklubb. Vi började med att äta frukost och dricka vedeldat kaffe medan dimman steg över sjön.

 

 Vackert värre!                      

 

Några av deltagarna kom långväga ifrån och hade därför dagen innan redan ridit och kört de fem milen till Aldersjön och därefter övernattat i tält och provisoriska hagar på plats. Snacka om engagemang.

 

 Min häst var en pärla och jag skulle gärna tagit henne med hem

 

 

Hurra för hundraåringen!

 

Väl på plats på Bodens Ridklubb blev vi eskorterade in i ridhuset av ett gäng militärer och höll jag ett tal om Jubileumsritten och ridsporten. Jag pratade bland annat om att ritten har engagerat barn, pensionärer, hobbyryttare, tävlingsryttare, stora hästar, ponnyer, olika raser. Ja, egentligen, alla delar av ridsporten och att det är ett sätt för oss att visa beslutsfattare, politiker, journalister, vilken bredd vi har och hur stor ridsporten är. Och på vilket sätt vi engagerar!

 

Därefter kom ett gäng ungdomar från Bodens Ridklubb in och sjöng "Ja, må hon leva" och givetvis avslutades hela arrangemanget med att vi hurrade för Svenska Ridsportförbundet.

 

Det var en stor ära för mig att vara med på detta historiska ögonblick och jag är stolt över att tillhöra hundraåringen.

 

I september träffade jag ett gäng fantastiska framtidsspanare på Solvalla. Lär mer om projektet här: http://www3.ridsport.se/Ungdom/NyheterUngdom/2012/09/Tryggistallet-forersomvillskapaentryggmiljo/Malinframtidsspanarforridsporten/

 

Får ni chansen att så bara prata med dem, gör det! Och ännu hellre, välj in dessa i era styrelser och arbetsgrupper. Hästnäringen, se hit, här finns ett helt gäng kompetenta unga tjejer och killar som brinner för hästnäringen.

 

Under samma månad hyllade jag också Silver-Sara, pratade Trygg i stallet och var på DUS-konferens.

 

Jag besökte Göteborg och konferensen ”Idrott hela livet” för att prata ungdomsdelaktighet och mina tips till vuxna och beslutsfattare på hur man engagerar unga i oktober. Det var över 200 personer på mitt seminarium och hela föreläsningen filmades och visades sedan på Kunskapskanalen. Ni hittar min föreläsning här: http://urplay.se/173106

 

Det finns fler föreläsningar som är värda att se från konferensen, så gör gärna det.

 

Jag besökte också Upplands DUS:s Inspirationshelg och Smålandsidrottens ”Träningsläger för styrelsen”. Mina tips till alla unga där var:

- Låt ingen se ner på dig, särskilt inte gubbar i kostym, för att du är ung.

- Ju mer föreningskunskap du kan, desto mer kan du påverka.

- Säg ja. Tro inte att du inte klarar det, tro på dig själv.

- Bygg nätverk med andra unga. Ge er ut utanför ungdomssektionens arbete.

- Ta chansen att påverka!

- Du är ung idag och proffs på att vara det. Unga är inte bara framtiden, utan också nu!

 

I november pratade jag för ett gäng ridsportföreningar kring hur man påverkar politiker och var moderator för Riksidrottsförbundets Riksidrottsforum. Två roliga uppdrag!

 

Och så var det såklart CUS-möte, FS-möte och Stockholm Horse Show samma månad. Och årets stora händelse, Jubileumsgalan. Vilken fest! Det var fina prestationer, lyckliga pristagare, en proffsig Jessica Almenäs, bra tal, ett fantastiskt Stadshus, jättebra underhållning, snygga CUS:are, härliga ridsportare och mycket, mycket mer. Jag satt bredvid Christian Olsson på radiosporten och kunde inte haft en bättre bordsherre. Han berättade att han alltid frågar RGB om han är nervös inför en stor tävling och han svarar alltid samma sak: ”Nej”. Jag hade också äran att hålla talet till hästen med Jan Fristedt och även fast jag inte är så star-strucked så känns det ändå lite coolt att ha hållit tal i Blå hallen för Drottning Silvia, PG Gyllenhammar och Lena Adelsohn Liljeroth. Här kommer ett gäng bilder:

 

 

Pampigt värre! Förmodligen första och sista gången jag får äta middag i Blå hallen
 

 

Generalsekreterare Carins Sjöberg, Drottning Silvia och förbundets ordförande Anders Mellberg
 

 

Hästens tal med Hästens skål a la Stadshuset
 

 

Blå hallen inramad av Svenska Ridsportförbundets logga
 

 

Hela CUS-gänget med generalsekreterare Carina Sjöberg

 

 

Min december bestod av att samla upp saker, utvärdera och ladda inför det nya året.

 

Jag vill passa på att tacka er alla i ridsport-Sverige. Utan er hade inte Ridsportförbundets ungdomsarbete varit så framgångsrikt och jag är stolt över varenda dag jag har möjlighet att jobba tillsammans med er. Ni inspirerar, jobbar hårt och engagerar. Jag vill tacka alla tjänstemän på kansliet, andra projektledare, DUS:are, andra förtroendevalda i förbundet, ungdomsledare, kanslister i distrikten, ridlärare och många, många fler. Och såklart, framför allt, CUS:arna. Ni är världens bästa och gör mitt uppdrag lätt. Tack!

/Helena


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0