Var finns Sveriges bästa US 2011?

Jag minns precis hur det kändes. Det var en novemberkväll förra året och jag stod i tvättstugan och laddade torktumlaren. Jennie från CUS ringde och avslöjade hemligheten: TUSS, ungdomssektionen i min klubb Theleborgs Ryttarsällskap, hade blivit utsedd till Sveriges bästa! Glädjetårarna rann och jag höll på att spricka av lust att ringa till alla i hela i världen och berätta detta stora. Det finaste priset i hela Sverige hade tillfallit TUSS. Efter några dagar var det officiellt och jag kunde vara lycklig tillsammans med resten av föreningen.



Jag har ställt några frågor till Josefine Ahlgren som är sekreterare i TUSS och ungdomsrepresentant i föreningens styrelse.





Hur kändes det att bli utsedd till Sveriges bästa ungdomssektion 2010?

Hmm, svår fråga, jag minns bara att jag blev väldigt, väldigt glad! Lite förvånad blev jag också, jag vet att det finns många bra ungdomssektioner ute på Sveriges klubbar, och att bli utsedda till den bästa var väldigt stort! Glädjen sitter fortfarande kvar i alla medlemmar och det har verkligen gett oss lite extra glöd :):)

Vad är det som gör just er i TUSS till en så bra ungdomssektion?

Jag tror att en stor del är sammanhållningen, och vår motivation. Vi har skrivit ner en helt egen vision, som är baserad på SvRF's mål och på vår förenings vision. Detta för att ungdomssektionen och föreningen jobbar tillsammans och verkligen är en klubb.

Visionen har vi brutit ner till tydliga mål, som vi jobbar mot varje år. Ett av målen 2010 var faktiskt att bli Årets Ungdomssektion 2010! Så man ska inte vara rädd för att sätta höga mål! ;);) Något som TUSS har med både i sin vision, sina mål och i sitt tänk hela tiden är säkerheten. Säkerheten stor alltid i centrum! Under 2010 så utbildade sig helt ungdomssektionen i HLR och vi var även med på en brandkurs, detta för att kunna skapa en säkrare miljö i stallet.

Sammanhållningen som jag nämnde tidigare vet jag är vädigt viktig. Vi i TUSS-styrelse gör ofta många roliga saker tillsammans, så som t.ex. resor eller andra aktiviteter då vi umgås utan möten och planering. Det är väldigt viktigt att alla trivs i gruppen, för annars är det svårt att arbeta tillsammans för föreningens medlemmar.



Berätta om prisutdelningen!

Prisutdelningen var väldigt rolig och oförglömlig!

Prisutdelningen ägde rum i Globen under Stockholm international horse show och det var även en resa i sig att hela ungdomssektionen fick komma dit och stå på scenen! Vi skulle egentligen skicka upp två representanter för att ta emot priset, men vi ville att HELA ungdomssektionsstyrelsen skulle få stå där på scenen och ta emot jublet! Haha... Det var ju faktiskt vi tillsammans som verkligen hade arbetat för att bli Årets Ungdomssektion!

Så, vi ringde först och tjatade på Eva Lundkvist att få skicka upp hela ungdomssekitionsstyrelsen, men det gick inte för arrangörerna av Stockholm horse show. Så då satte jag mig och skrev ett mejl till "showens president", och då fick vi klartecken till att skicka upp hela styrelsen! Det lönade sig att inte ge upp, och vi visade att ungdomar kan verkligen påverka!




Vad har ni gjort med prispengarna?

Det som vi har valt att göra med våra prispengar är en film. Vi håller på att filma och ska snart börja klippa ihop vår film som handlar om just arbetet i ungdomssektionen. Med filmen så vill vi inspirera och engagera fler ungdomar i ungdomssektioner ute på Sveriges ridklubbar. I filmen så tar vi upp förslag på aktiviteter, berättar om möten, årsmöten, planering, visioner, mål och en massa annat. Denna kunskap kan ungdomar använda antingen för att bli inspirerade och utveckla arbetet i sin ungdomssektion, eller kanske starta en ungdomssektion, om man inte har någon på sin klubb.

Snart är det dags att skicka in ansökan om man vill bli Sveriges bästa ungdomssektion 2011. Vad ska man tänka på när man skriver ansökan?


Lägg ner lite tid och verkligen tänk igenom nomineringen! Berätta om hela ert arbete under året och kanske lite om vad ni vill med er ungdomssektion i framtiden.

Berätta hur er verksamhet hjälper till för att arbeta med dokumentet "ridsporten vill". (Som är ett av "kriterierna" som bedöms, mer info om det på SvRF's hemsida)

Ni ska även skriva om ett projekt som ni vill genomföra, vårt projekt var denna filmen som kommer att finnas ute till försäljning förhoppningsvis i början på nästa år. Använd er fantasi och kom på ett riktigt bra projekt som ni vill genomföra för era medlemmar, kanske en HLR-kurs för att öka säkerheten? Eller varför inte en brandkurs? ;);)
När det sedan är dags att skicka in nomineringen, så se till att de som vill ska ha hunnit läsa igenom den, ni kanske har missat något som ni gjort under året?



Senast den 30 september ska nomineringarna för årets ungdomssektion och årets ungdomsledare vara inskickade till ditt distrikt.
Läs mer här: http://www3.ridsport.se/Ungdom/Ungdomsstipendier/


Lycka till!!
/Elin och Josefine


Kommentarer
Postat av: Klara H

Håller tummarna för Lurbo!! :)

2011-09-04 @ 21:52:42
URL: http://klarahovstadius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0