Ett jobb som designer: Banbyggare.

Härom dagen när jag kikade in på svtplay (där du kan hitta flera roliga ridsportsklipp och bra bevakning på bla världscupen) så hittade jag ett klipp med banbyggaren Peter Lundström.
Peter är också ledamot i SvRFs Tävlingssektion, där jag representerar CUS (och alla er unga, såklart) och jag kontaktade honom för en liten intervju där han berättar om sitt yrke. Kanske drömmer du också om att få bygga stora banor för världseliten? Peter ger dig tips på vägen!
 



- Hur går det till om man skulle vilja bli banbyggare?
- När man fyllt 18 och har tävlat 1.20 och är intresserad så är det bara att anmäla sej till sitt distrikt; sedan är det kurser blandat med praktik och bara att köra på... Börjar lågt och jobbar sig sedan uppåt.

- Har du något tips om man skulle vilja bli det?
- Ta kontakt med någon banbyggare som man tycker är bra och häng med på tävlingar för att se hur det fungerar!

- Hur kommer det sig att du själv blev banbyggare?
- Red och tävlade mycket som jr/YR; Sylve kom till vår lilla stad och fick oss att brinna för sporten. Klubben behövde en banbyggare och det blev jag... Sedan fastnade jag för detta och bestämde mej för att se hur långt man kan komma!

- Roligaste minnet som banbyggare?
- Kanske första SM -98, eller när jag för 3 år sedan blev ensam ansvarig för banorna i Globen. Eller första WC omgången... Finns massor!

- Favoritplatsen du byggt på? Vad är en bra tävlingsplats för dig?
- Drammen i Norge, Globen och Scandinavium... En bra tävlingsplats har allt det sportsliga (underlag, hinder, framridning) plus en bra atmosfär och publik.

- Hur ser en vanlig arbetsdag/vecka ut för dig?
- Jag slutade jobba "vanligt" för 2 år sedan för att kunna satsa fullt ut på banbyggandet så det är inte så mycket vanliga veckor: periodvis så är det bara tävlingar och då kan jag vara borta i 4-6 dagar och jobba dygnet runt, är det lugnare så har jag en hel del konsultuppdrag och lite utbildningar/föreläsningar.

Här kan du se klippet på Peter!
http://svtplay.se/v/2638652/hastsport/hasthoppning__sa_designas_banan



Tusen tack, för svaren på mina frågor, Peter.


Det finns många sätt att arbeta med hästar på, som banbyggare kan vara ett.
Vad drömmer du om att arbeta med i framtiden?


Malin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0