Var rädd om ditt huvud, du har bara ett.

Jag blev nyfiken efter en rubrik på en av våra svenska ridsportssajter då jag läste att Isabel Werth ridit GP i hjälm!

- Fantastiskt tänkte jag. Samtidigt som jag undrar och hoppas att detta nu blir en trend?

I Globen såg vi, en av mina absoluta förebilder, Patrik Kittel, på prisutdelning iförd hjälm. Jag vet att han berättat i en intervju om att en knöl på bakhuvudet gjort det svårt för honom att använda hjälm. Så jag är glad och övertygad om att Patrik och alla runt honom också är det över att han och ett känt hjälmföretag numer samarbetar.

Men, jag undrar ändå såhär en söndagmorgon vad som fått den skickliga tyskan att använda hjälm, hela vägen in till tävling?
På samma tävling som vi såg Patrik i hjälm på prisutdelningen såg vi också bla Isabel på den öppna träningen på Warum Nicht, då som enda ryttare - utan hjälm!

Där satt vi, publiken full av intresserade beundrare (varav flera potentiella "morgondagens stjärnor") i publiken och såg hur eliten gjorde.
Vi sög in allt vi kunde om hur ryttareliten förberedde sina hästar och det var roligt att se.
Men som en vagel i ögat stack den mellanblonda hästsvansen som fritt fladdrade till höger och vänster genom bytesserier, piruetter och ökad galopp.

Jag är inte alltid mycket för grupptryck men jag hoppas här att det fantastiska grupptrycket blivit för starkt och att det får Isabel Werth att ha hjälmen på hela vägen in mellan dressyrstaketen. Way to go Isabel!

Jag önskar mer hjälm på alla ryttare, oavsett nivå. Och det inte bara för att slippa se fladdrande högt uppsatta hästsvansar utan för att vara rädd om bl.a. all den kunskap vår fantastiska världselit besitter, så att vi vanliga dödliga under lång, lång tid skall kunna ta vara på och lära utav den, för det är precis vad vi gör.

Så, mitt enda råd: var rädd om ditt huvud, du har bara ett!
En bra hårdag får du visa på annan plats än i sadeln...

För kaskens tid är ett minne blott!


Malin


Kommentarer
Postat av: Josse

Bra skrivet om ett viktigt ämne! Alla tummar upp! :)

2011-12-18 @ 22:31:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0