Föreläsning på Horse Camp

Idag har jag haft den stora äran att få gästspela på Horse Camp i Tingsryd. Det är alltid så roligt att få komma ut och träffa alla kloka, nyfikna och härliga ungdomar. De såg lite bleka ut eftersom de hade tillbringat två nätter i uteboxarna på travbanan, men de orkade ändå med att koncentrera sig, bara det är imponerande!
 
Som jag nämde igår så handlade mitt pass om trygghetsfrågor. Jag började med att låta deltagarna gruppera sig, så att de blev tre eller fyra i varje grupp. Därefter fick de presentera sig för varandra. Sedan följde olika diskussionsfrågor med trygghetstema, där jag hade kommit på några själv och lånat några från trygghetsfliken på ridsport.se
 
Ett viktigt medskick vad gäller trygghetsfrågorna är att de alltid är vuxnas ansvar. Jag frågade Horse Camp-deltagarna vad de vuxna på ridklubbarna skulle kunna göra för att barn och ungdomar där skulle kunna må ännu bättre. Här är några av svaren:
 
  • Vuxna bör hålla koll på vuxna. Även vuxna kan vara fräcka och spydiga.
  • Styrelsen ska vara bra förebilder.
  • Det handlar om att visa respekt och att ha en trevlig ton mot alla.
  • Det borde finnas fler vuxna i stallet.
  • Vuxna borde arrangera aktiviteter tillsammans med ungdomarna så att alla lär känna varandra bättre.
  • Säg hej!
  • Försöka se och prata med ALLA!
  • Visa att ni som är vuxna finns!
  • Vänta inte på att barnen ska ta kontakt om de mår dåligt, prata med dem.
  • Mycket beröm!
  • Splittra grupper om det finns risk för gängbildning.

Detta är bara ett axplock av alla genomtänkta svar som jag fick in. Som ni ser så finns det massor som vi kan göra på ridklubbarna. Jag ska sammanställa hela listan och hoppas att jag genom att förmedla den till så många ridklubbar jag bara kan kommer att förvalta förtroendet som jag fick från ungdomarna som jag träffade idag.

/Elin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0