Barn i ridsporten

Ett ämne som alltid rör upp känslor är barn som tävlar ponny (eller "dvärghästar" som min hästointresserade bror kallar dem). Det talas om ponnyungar och ponnyföräldrar och det är sällan positiva benämningar.

Jag har ingen egen erfarenhet av att tävla ponny, utan har bara ridit lätt klass på stor häst. Jag tycker att frågan är knepig och har inte någon klar uppfattning om vad som är rätt eller fel.

Enligt FN:s barnkonvention är man barn upp till 18 år. I idrotten är man barn till man är 12. I ridsportens föreningsliv är man ungdom upp till 26 (själv är jag 27 och snart att betrakta som gammal i ridsporten...)

Det betyder att alla som tävlar ponny i vårt land är att betrakta som barn, enligt FN. Är det rätt att barn tävlar mästerskap som SM och EM? Är det rätt att det finns barn som har flera ponnyer som var och en för sig har kostat hundratusentals kronor? Hur vet man att det är barnen själva som har valt att tävla och att inte någon vuxen har valt åt dem? Det finns barn som tävlar stor häst och då gör de det tillsammans med vuxna ryttare, är det lämpligt? Jag har inga bra svar.

Det här är något som alla idrotter brottas med, men för oss i ridsporten blir det om möjligt än mer komplext. Vi har inte bara barnen att ta hänsyn till utan också deras ponnyer. Ridsporten är dessutom en dyr sport. Det kostar att tillhöra eliten. Jag är ganska säker på att pengarnas inblandning gör att känslorna svallar ännu mer för de inblandade. Se bara på striderna kring ponnyprispengar.

Hur vi ska komma till rätta med det här är det nog tyvärr ingen som vet. Det som jag är helt säker på är att både barn och hästar förtjänar att bemötas med kärlek och respekt. Det, och att de här frågorna behöver lyftas och diskuteras, det är mina utgångspunkter. Håller ni med mig?

/Elin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0