Vi och dom

Jag hörde en gång en journalist som bevakar ridsport för en lokaltidning berätta om hur svårt det är att få ridsportare nöjda. Vad som än skrivs så tycker några att det är "fel" klubb som får uppmärksamhet.

Jag är medlem i en förening som har fått mycket positiv publicitet de senaste åren. Ibland har jag har märkt att det har skapat viss avundsjuka hos andra människor i ridsportorganisationen. Det är som att de vill se till att hålla koll på oss, så att vi inte blir för kaxiga.

Det värsta är att jag kan hitta det där draget av missunnsamhet hos mig själv. När jag läser om någon annan förening som har gjort något bra så kan jag komma på mig själv med att tänka att "det där gör ju vi också" eller "vi gör det bättre". När jag skriver "vi" så menar jag medlemmarna i min förening.

Varför kan inte det där vi-begreppet istället inkludera alla ridsportare? Det är tillräckligt svårt att överleva som idrottsförening ändå, utan att vi konkurrerar inom sporten.

Ni vet hur man säger, den enda som man kan ändra på är sig själv. Jag ska bevaka mig själv, så att jag slutar se andra ridsportföreningar som rivaler och börjar tänka på dem som samarbetspartners. Påminn mig om ni tycker att det behövs!

Säkert minns ni vinterns logga-på-tävlingskläder-debatt? Observera att det jag nu skriver inte har något med själva sakfrågan om loggor att göra! 

Jag läste en hel del av de inlägg som skrevs om ämnet på olika bloggar. Bloggarna riktade sin ilska mot Svenska Ridsportförbundet. Det som jag tror att många inte är medvetna om/bortser ifrån/glömmer bort är att SvRF - det är ju vi! Alla vi som är medlemmar i en ansluten ridklubb, vilket man måste vara för att få tävla.

Det är lätt att säga "Förbundet" och mena de som arbetar på det centrala kansliet på Strömsholm eller de som är centralt förtroendevalda. Men Förbundet, det är ju vi, tillsammans!

Det finns något omodernt och nästan lite löjeväckande i att vara en del av ett kollektiv. Det är häftigare att gå sin egen väg och att satsa på sig själv. Jag är väl lite gammaldags av mig, men min bestämda åsikt är att vi är starka tillsammans. Det är när vi tillåter oss att vara inkluderande och tar gemensamt ansvar som ridsporten blir en maktfaktor.

/Elin





Kommentarer
Postat av: felicia - fotokobran

hoppas att du får en bra helg, endast några få dagar kvar nu! Sen kan man slappna av!:D

2012-05-03 @ 23:18:49
URL: http://fotokobran.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0