Skandinavier på prispallen!

Dagen började med frukost tillsammans med alla deltagarna, jag och Lisa satt tillsammans med deltagarna ifrån Sydkorea. De arbetade på Sydkoreas nationella olympiska kommitté och studerade sports science i Sydkorea. De var alla fascinerade över att både jag och Lisa var här som deltagare då vi båda var kvinnor. Kulturskillnaderna gör sig ofta påminda, men det är både lärorikt, spännande och utvecklande! Önskar såhär långt att alla skulle få göra en sånhär resa.
Stämningen mellan alla deltagare är fantastisk! Det känns som om vi känt varandra länge redan, vilket bådar gott för att framtida kontakter blir långvariga.
 
Förmiddagen spenderades i den grekiska mytologin och olympiska historiens tecken - häftigt att höra och lära mer på platser där tydliga spår finns kvar. Vi besökte Akropolis, Panathenic stadium - där det första moderna olympiska spelet hölls och sedan åkte vi vidare till ett museum där vi fick se flera delar som bevarats sedan antikens grekland. Häftigt! Visste ni att den grekiska gudinnan Athena alltid avbildas med en orm någonstans runt kroppen, som smycke eller i sin klädsel? Inte jag heller, förrän tidigare idag. Det är nämligen så att ormen står för kraft. Så, kanske att jag skall börja använda det där ormhalsbandet ifrån h&m lite oftare?

På Panatheniac Stadium tog det skandinaviska gänget plats på prispallen (saknas gör Finland). De andra höll inte med mig, Lisa och Martin om att Sverige skulle stå ensamma högst upp. Så vi delade upp oss och alla nationer kom alltså både etta, tvåa och trea. Känns för denna gången ok för mig, som är en tävlingsmänniska. När det blir framöver blir tävling - då ser det annorlunda ut...? 
 
Fr.vänster. Tobias (Danmark), Julia (Norge), Stine (Danmark), Martin (Sverige), Stina (Sverige), Katrine (Norge), jag, Sigge (Island), Anna (Island) och Martin (Norge). 
 
 
Nu är det snart dags för oss att göra oss i ordning inför kvällens opening cermony! Skall bli så kul! 
 
 
Imorgon åker vi vidare till Olympia - hoppas på wifi även där. Då lovar jag att fortsätta blogga.
 
 
Kram 
Malin 
 
 

Kommentarer
Postat av: Carina

Hej!
Kul att läsa att ni är i gång!!
Ni springer väl varvet hoppasjag:-) och då vinner du naturligvis, när du/ ni var så ödmjuka på pallen!
Kram kram!C

2013-06-12 @ 23:04:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0